Anima vil have pels helt ud af genbrugsbutikker

Mens førende modehuse som Gucci, Prada og Armani har indført forbud mod pels i deres kollektioner, er genbrugsbutikker ved at blive nogle af de sidste steder, der holder liv i pelsindustrien. Det sender et uheldigt signal, mener Anima:
"Når genbrugsbutikker sælger pels, sender de et signal om, at pels er acceptabelt. Det er problematisk, når vi ved, hvor meget lidelse, der ligger bag hver eneste jakke eller hue", udtaler Joh Vinding, direktør i Anima.
Levende reklamesøjler for en brutal industri
Når kendte personligheder som Rihanna, Kendall Jenner og Hailey Bieber promoverer pels, påvirker det særligt yngre forbrugere, der kan se genbrugspels som et bæredygtigt valg. Men Anima påpeger, at dette overser de grundlæggende etiske problemer ved produktionen.
"Hver gang en genbrugsbutik sælger pels, bliver en kunde opfordret til at gå rundt som levende reklamesøjle for en brutal industri," forklarer Joh Vinding og forstætter: "Når produkterne markedsføres som 'vintage' eller 'bæredygtige', bliver industriel dyremishandling i realiteten hvidvasket".
Dyrevelfærd bør være en del af velgørenhedens DNA
Velgørende organisationer som Røde Kors og Folkekirkens Nødhjælp bygger på fundamentale principper om omsorg og beskyttelse af sårbare. Anima mener, at disse principper naturligt bør omfatte hensynet til dyr.
"Organisationer, der arbejder for at mindske lidelse i verden, sender et modstridende signal, når de samtidig sælger produkter baseret på systematisk dyremishandling," understreger Joh Vinding og fortsætter: "Hjælpeorganisationer, der ellers gør et stort arbejde for mennesker i nød, har her en unik mulighed for at vise, at dyrevelfærd også er en del af deres etiske kompas."
Anima har sendt breve til Røde Kors, Folkekirkens Nødhjælp, Kirkens Korshær, Red Barnet og Blå Kors med opfordringen om at indføre en pelsfri politik. Anima håber, at dette kan blive startskuddet til en bredere bevægelse, hvor også mindre genbrugsbutikker tager afstand fra salg af pels.
"En pelsfri politik i genbrugsbutikker vil sende et stærkt signal om, at dyrevelfærd er en værdi, vi som samfund prioriterer – uanset om pelsen er ny eller brugt," afslutter Joh Vinding.






Accepter kun nødvendige cookies